נדודי שינה לילה לפני בר/בת המצווה

ייתכן ואתם חוששים שתסבלו מחרדות, דאגות, אדרנלין ועומס מחשבות שידירו את שנתכם, דווקא בלילה שלפני אירוע בר או בת מצווה. זו בעיה גדולה, שעלולה להתרחש לפני אירועים חשובים, ועלולה לפגוע ביכולת שלכם לתפקד ולהיות ערניים וחדים למחרת.

שינה והיכולת של המוח להרפות

היכולת להגיע למצב שינה מבוססת על היכולת של המוח לשחרר או להרפות. לפי מחקר, העוסק בפיזיולוגיה של השינה, שבוצע במרכז הלאומי לביוטכנולוגית מידע (NCBI) בוושינגטון, אנו יודעים שהיכולת להיכנס למצב שינה מוסדר באמצעות פעולות גומלין המתנהלות בין 2 תהליכים עיקריים: הראשון משמש לקידום שינה והשני נועד לשמור על ערנות.

פגיעה באחד מהתהליכים הללו, יגרום לכאוס שיגרום לך להישאר ער/ה דווקא בלילה החשוב שלפני בר או בת המצווה. יתר על כן, במידה ואתם לא מעוניינים לקחת תרופות מרדימות כלשהן מחשש שתהיו מנומנמים ומטושטשים בבת או בר המצווה הרי שיש לכם בעיה חמורה.

סקירת המטלות לבר/בת מצווה

זה טבעי לחלוטי שתהיו מודאגים מרשימת המטלות לבר/בת המצווה שיש למחר. הגיוני שתחששו שמא שכחתם משהו חשוב. הצרה היא שהמחשבות הללו עלולות לגרום לכם נדודי שינה. הפתרון האידאלי הוא לכתוב רשימה ולבדוק אותה מבעוד יום, אם כמה ימים לפני –מה טוב. לפני שאתם שוכבים לישון, בדקו את הרשימה שוב כדי שתהיו בטוחים ורגועים שהכול טופל כיאות.

ספירת כבשים

ד”ר מ. גרוסן, שחיברה את הספר הפופולרי “חרדים? מודאגים? הריפוי שלך נמצא במראה”, גורסת שיש לספור את הנשימות או אצבעות הרגליים. “כן. ספירת כבשים עובדת. הכי טוב לשאוף ולספור עד ארבע, ולנשוף בשש. יש להקפיד שהנשיפה תהיה ארוכה יותר מהשאיפה.

זה שולח מסר לאמיגדלה שבמוח (אחראית על רגשות) להפחית לחץ. הספירה מנתקת את החשיבה ממחשבות וטרדות היום יום”.

היכנעו!

ככל שתדאגו יותר מהאפשרות שלא תצליחו להירדם לפני בת/בר המצווה, כן הסיכויים שלכם להצליח לישון נמוכים יותר. ננסי גרשטיין, מנטורית ליוגה ומחברת הספר הפופולרי “הדרכה לאור של היוגה”, אומרת שצריך להשליך את הדיאלוג הפנימי שמנקר במוח על “היום הנורא שיש לך מחר אם לא תירדמ/י מיד”.

המפתח לשינה טובה הנו בכניעה ולא בניסיון להצליח לישון. לכן ברגע שאתם במיטה, התמקדות בנשימות ובניסיון לנקות את המחשבות. “אם יש לכם מנטרה (חזרה על מילה או משפט), התמקדו בה”. מסבירה גרשטיין. מנטרה כזו יכולה להיות “נשימה שחרור, שינה”.

הקפדה על שגרת שינה בריאה

שגרה טיפוסית ובריאה של שעות ערנות ושינה כוללת פעילות גופנית סדירה, חשיפה לאור יום, שעות אכילה מסודרת בערב, מקלחת חמה, הימנעות ממסך מחשב או סמארטפון כשעה לפני השינה, שמירה על סביבה שקטה וחשוכה, וצחצוח שיניים לפני השינה.

כדאי לקיים שגרת שינה טובה מסודרת ובריאה לפחות חודש לפני בר/בת המצווה. זה יעזור לכם לתת לגוף איתות או רמז לכך שהגיע הזמן ללכת לישון – ויאפשר לכם טוב יותר בלילה לפני ובכלל.

מה עוד אפשר לעשות כדי לישון?

מומלץ לקרוא את המדריך המפורט לשינה ולבצע את ההוראות – 21 טיפים לשינה טובה

גודל פונט