בר/בת מצווה
חיפוש תחום

דרשה מסורתית לבת מצווהנכתב ע"י מיתר סומך - כפר עציון בתאריך 13/11/2007

דרשה מסורתית לבת מצווה

 

הורים, סבים וסבתות, משפחתי, אורחים יקרים.

חגיגת בת המצווה שאני חוגגת היום היא רגע גדול עבורי. רגע המסמל את המעבר מילדות לבגרות. זוהי פרשת דרכים חשובה שממנה אני יוצאת לפרק חיים חדש בחיי.

כבת, איני מחויבת במצוות כגון  הנחת תפילין או קריאה בתורה אולם מוטלות עלי מצוות לא פחות חשובות ואולי אף יותר בקבלת עול מצוות.

דרשו חז"ל "בזכות נשים צדקניות נגאלו ישראל ממצרים".

לאורך שנות קיומו של עם ישראל היוו הנשים מרכיב מרכזי ומשפיע על תולדות העם היהודי החל מארבעת האמהות, מרים, דבורה, יעל ועוד.

התנ"ך מבליט את תרומתן הייחודית ומקדיש להן  מקום נכבד.

אולם, בחרתי להתמקד בדמותה של אישה צנועה, אשת חיל שדמותה לדעתי השפיעה יותר מכל על בניית מלכות ישראל הלא  היא נעמי.

נכון שנעמי נזכרת במגילת רות לא מעט פעמים ולמרות זאת המגילה נקראת על שם רות ולא נעמי.

בספרו  "שבעת עמודי התנ"ך" כותב אברהם קריב את הדברים הבאים:

"על נעמי הדעת נתונה במידה מועטת לעומת רות. שתיהן נעות במעגלים שלובים לאורך כל דרכן.

בתפיסתנו רות היא השמש ונעמי רק ירח שלה.

אבל במגילה אין הדבר נכון, נוגה של נעמי נופל על רות ומאיר אותה.

נעמי היא מקור ההקרנה, חלקה הרב של נעמי הוא פרי ההקרנה הזאת.

שני המעגלים הללו של נעמי ורות המשתלבים זה בזה הינם בעלי השפעה רבה.

למעגל של רות תוצאות רחוקות ונכבדות וגם באלו יש יד וחלק לנעמי.

מהלך ההשתלשלות שהביאה את רות לארץ יהודה ושילובה בצומת דברי ימי ישראל הרי זה בזכות נעמי.

נעמי שהיא אבן שואבת אשר מושכת את רות מארץ מואב אל בית לחם.

כמובן ישנו גם מעגל נעמי וגם הוא נחקק במגילה, מעגל המקרין אור על הסובב לו.

האור אשר פקד את רות הוא אור של יום כי היה יומה גדול, אבל בנעמי נתקיים הדיבור "והיה לעת ערב יהיה אור".

בחרתי להקדיש את הדברים הללו לזכרה של סבתא רבה נעמי ז"ל, סבתא של אבא שדמותה כאשת חיל ואישה צנועה המקרינה אור גדול סביבה משתלבת עם דמותה של נעמי מהמגילה.

 

לסיום ברצוני להודות להורי על התמיכה והאהבה המלווים אותי לכל מקום.

לסבא אלי וסבתא הדסה, לסבא מאיר וסבתא אביבה ובמיוחד לכם אורחים יקרים שמרחוק ומקרוב באתם להשתתף בשמחתי.