בר/בת מצווה
חיפוש תחום

בנות עולות לתורהנכתב ע"י בתאריך 21/12/2011

בנות עולות לתורה

העלייה לתורה היא טקס מעבר בנקודת ציון חשובה בחיי הנער או הנערה: המעבר מילדות לבגרות וקבלת עול מצוות. אצל בנים זהו טקס שהפך מאד מקובל, גם בחברה החילונית. מה קורה כאשר בת אינה רוצה להסתפק במסיבה לציון הבת-מצווה - האם גם בנות יכולות לעלות לתורה? בקהילות הרפורמיות התשובה היא כן, אך בקהילות האורתודוקסיות זהו מאורע נדיר, המתקיים רק בחלק מבתי הכנסת. 

מדוע לא בעצם?

מדוע אין זה נהוג שבת תעלה לתורה בקהילה האורתודוקסית? לפי היהדות האורתודוקסית, לא נהוג שאשה תשמיעה את קולה בציבור בפני גברים. מדובר בטעמים של צניעות ושמירה על "כבוד" האישה. בעקרון, מצוות הקריאה בתורה בבית-כנסת מוטלת על הציבור ככלל, ולא על גברים בלבד. כך שבאופן מהותי גם נשים יכולות לעלות לתורה. הן לא עושות זאת בגלל מה שנקרא "כבוד הציבור". האם באמת יש בעיית צניעות כאשר אישה עולה לתורה? רבנים שונים חלוקים בעמדתם לגבי סוגיה זו.

השמיעי את קולך

בקהילות הרפורמיות, החותרות לשוויון בין גברים לנשים, אין זה נדיר שבת תעלה לתורה. בקהילות אלו יש גם נשים שהן רבות והמניין בבית-כנסת הוא מעורב גברים ונשים. כך נעלמת הבעיה של בת העולה לתורה בפני מניין גברים.

בקהילה האורתודוקסית זה יותר מורכב, אך עדיין אפשרי. המושג "כבוד הציבור" אינו בהכרח מושג הלכתי מוחלט וקבוע, אלא מושג הנתון לפרשנויות של רבנים שונים. הפרשנות יכולה להשתנות בהתאם למעמדן של נשים בחברה, כלומר מדובר במושג סוציולוגי. האם מאחורי התנגדותם של רבנים לעליית נשים לתורה מסתתר למעשה חשש משינוי חברתי ורפורמה? האמנם השמעת קולה של האישה מהווה איום לפיתוי גברים, או שקול האישה מאיים על מעמדם של גברים כשולטים בחברה?

3 גישות המתירות לנשים לעולת לתורה:

  1. הגישה המצמצמת- במקרה ומדובר באישה חשובה ובעלת מעמד בקהילה או באישה החוגגת אירוע מיוחד כגון בת-מצווה, יכולה האישה לעלות לתורה, באופן חריג. במקרים אלו אין בעלייה לתורה פגיעה בכבוד הציבור, אך באופן כללי לא נהוג שנשים יעלו לתורה.
  2. גישת הביניים - בקהילות חרדיות בהן מעמדן החברתי של הנשים אינו שווה לגברים, העליה לתורה של נשים מהווה פגיעה ב"כבוד הציבור". לעומת זאת, כאשר מדובר בקהילה עם נטייה לשוויון בין המינים, כבוד האדם עולה על כבוד הציבור ונשים יכולות לעלות לתורה. גישה זו אומצה על ידי הרב דניאל שפרבר  והיא נהוגה בחלק מבתי הכנסת בירושלים, כגון "שירה חדשה", שם מתקיים מניין שוויוני בין גברים ונשים.
  3. הגישה המרחיבה- לפי גישה זו, כאשר נשים מודרות מהעלייה לתורה אין זה מכבד את התורה בצורה הראויה לה. כלומר, מדובר בהתרה גורפת של עלייתן לתורה של נשים, ללא בדיקה של האירוע או של הקהילה הספציפית.

חווית העלייה לתורה

בר/בת מצווה הוא ללא ספק אירוע מרגש בחיי הנער או הנערה. מסיבת ריקודים עם חברים ומשפחה הם לרוב חלק מהמאורע המשמח. עבור בת הבוחרת לעלות לתורה, זאת יכולה להיות חוויה מעצימה, המלווה בתחושה עמוקה של אירוע מרגש ובעל משמעות. את העלייה לתורה מקדימה שנה של הכנה, באמצעות שיעורי תורה.

חשוב לציין שהעלייה לתורה אינה הדרך היחידה של הנערה לקבל במה לביטוי עצמי ולהשמיע את קולה כחלק מציון הבת-מצווה. עבור נערות דתיות רבות זה משמעותי שאופציה זו תהייה פתוחה בפני הנשים. אך קיימת גם אפשרות לערוך טקס חילוני, במהלכו הנערה יכולה לשאת נאום בפני המוזמנים.